Wat zijn Incoterms?

Internationale handel kan een uitdagende onderneming zijn, vooral wanneer het aankomt op het maken van duidelijke afspraken tussen kopers en verkopers over verantwoordelijkheden en risico’s. Wie is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het transport? Wie betaalt de verzekering? Wat gebeurt er als de goederen tijdens het transport beschadigd raken? Om deze en andere vragen te beantwoorden, zijn de Incoterms (International Commercial Terms) ontwikkeld door de Internationale Kamer van Koophandel (ICC).

Incoterms zijn wereldwijd erkende standaardafspraken die worden gebruikt om duidelijkheid te scheppen over de verantwoordelijkheden van beide partijen in een handelscontract. Ze bepalen wie wat doet tijdens het transport van goederen, wie het risico draagt en wie verantwoordelijk is voor de kosten. In dit artikel zullen we uitleggen wat Incoterms zijn, hoe ze werken, en waarom ze zo belangrijk zijn in de internationale handel.

Wat zijn Incoterms?

Incoterms zijn een reeks regels die de verantwoordelijkheden van de koper en verkoper vaststellen bij internationale leveringen van goederen. Ze zijn bedoeld om misverstanden en juridische conflicten te voorkomen door de verantwoordelijkheden voor kosten, risico’s, en douaneafhandeling van tevoren vast te leggen. Deze regels geven aan:

  • Wie verantwoordelijk is voor het transport van de goederen;
  • Wie het risico draagt wanneer goederen verloren gaan of beschadigd raken tijdens het transport;
  • Wie de verzekering regelt en betaalt;
  • Wie verantwoordelijk is voor de douaneformaliteiten, zowel bij uitvoer als bij invoer.

 De huidige set regels, bekend als Incoterms 2020, bestaat uit 11 verschillende termen die elk een specifieke verdeling van verantwoordelijkheden definiëren. Deze regels zijn ontworpen om gebruikt te worden in zowel nationale als internationale handel en kunnen van toepassing zijn op alle vormen van transport, waaronder zeevracht, luchtvracht en wegvervoer.

 Waarom zijn Incoterms belangrijk?

Incoterms spelen een belangrijke rol in het vereenvoudigen van de handel tussen bedrijven in verschillende landen. Ze zorgen voor duidelijke afspraken over wie verantwoordelijk is voor de verschillende aspecten van het logistieke proces, waardoor beide partijen zich kunnen concentreren op hun kerntaken zonder zich zorgen te hoeven maken over transportproblemen of onverwachte kosten.

  1. Belangrijke voordelen van Incoterms zijn:Vermijden van verwarring: door het gebruik van internationaal erkende termen is er geen misverstand over wie verantwoordelijk is voor transport, verzekering of douaneformaliteiten.
  2. Beheersing van risico’s: incoterms specificeren precies wanneer het risico van de verkoper op de koper overgaat, wat betekent dat beide partijen weten wanneer ze verantwoordelijk zijn voor schade of verlies.
  3. Kostenefficiëntie: afspraken over wie de transport- en verzekeringskosten draagt, helpen om verrassingen en extra kosten te voorkomen.
  4. Juridische zekerheid: incoterms worden wereldwijd erkend en gebruikt, wat betekent dat ze een stevig juridisch kader bieden, ongeacht het land waarin de handel plaatsvindt.

Welke Incoterms zijn er en wat regelen ze?

Eens in de 10 jaar worden de Incoterms herzien en vernieuwd. Dit gebeurde in 2020 voor het laatst, wat betekent dat de volgende herziening in 2030 zal plaatsvinden. Er bestaat dus geen Incoterms 2024, 2025 enzovoort. Hieronder volgt een overzicht van alle Incoterms 2020 en wat ze inhouden:

  • EXW (Ex Works – Af fabriek): De koper neemt alle kosten en risico’s op zich zodra de goederen de fabriek verlaten.
  • FCA (Free Carrier – Vrachtvrij tot eerste vervoerder): De verkoper levert de goederen aan de eerste vervoerder die door de koper is aangewezen.
  • CPT (Carriage Paid To – Vrachtvrij tot): De verkoper betaalt het transport tot een overeengekomen bestemming.
  • CIP (Carriage and Insurance Paid – Vrachtvrij inclusief verzekering tot): De verkoper betaalt transport en verzekering tot de bestemming.
  • DAP (Delivered At Place – Geleverd ter bestemming): De verkoper regelt en betaalt het transport tot de overeengekomen locatie, maar de koper regelt de invoerformaliteiten.
  • DPU (Delivered at Place Unloaded – Geleverd ter bestemming en gelost): De verkoper draagt alle kosten en risico’s tot de goederen zijn gelost op de overeengekomen plaats.
  • DDP (Delivered Duty Paid – Geleverd en belasting betaald): De verkoper betaalt alle kosten, inclusief invoerrechten, en levert de goederen af op de afgesproken locatie.
  • FAS (Free Alongside Ship – Vrij langszij schip): De verkoper levert de goederen af naast het schip, waarna de koper de verdere kosten en risico’s draagt.
  • FOB (Free On Board – Vrij aan boord): De verkoper draagt de kosten en risico’s totdat de goederen aan boord van het schip zijn geladen.
  • CFR (Cost and Freight – Kosten en vracht): De verkoper betaalt de transportkosten tot de haven van bestemming, maar de koper draagt het risico zodra de goederen aan boord zijn.
  • CIF (Cost, Insurance and Freight – Kosten, verzekering en vracht): De verkoper betaalt transport en verzekering tot de haven van bestemming, maar de koper draagt het risico zodra de goederen aan boord zijn.